Mitä Google (ja muut) sanovat tekoäly­­sisällöstä ja SEO:sta?

Google ja tekoälysisältö

Google ei automaattisesti rankaise tekoälyn tuottamasta sisällöstä – kunhan laatu on kunnossa[20]. Pureudumme Googlen virallisiin ohjeisiin ja siihen, miksi ihmiskeskeisyys ja läpinäkyvyys ovat avainsanoja. Lisäksi vilkaistaan, mitä SEO-yhteisö ja muut hakukoneet (kuten Bing) sanovat AI-sisällön käytöstä.

Googlen virallinen linja: laatu ennen kaikkea

Googlen kantaa tekoälyn tuottamaan sisältöön on spekuloitu kuumeisesti. Onko AI-sisältö “kiellettyä” hakukoneiden silmissä?

Vuonna 2023 Google selvensi asiaa: he eivät kiellä tekoälyn käyttöä sisällöntuotannossa, vaan korostavat sisällön laatua ja relevanssia[20]. Toisin sanoen, Googlea ei kiinnosta se, naputtelitko tekstin itse vai autoitko tekoälyllä, kunhan lopputulos noudattaa hakukoneen perusohjeita.

Ja nuo ohjeet – ne kuuluisat Google Webmaster Guidelines – painottavat, että sisältöjen pitää olla arvokkaita käyttäjälle, alkuperäisiä ja käyttäjäkeskeisiä.

Googlen algoritmi siis pyrkii palkitsemaan hyvää sisältöä ja rankaisemaan huonoa, riippumatta tekijästä. Jos tekoälyllä luotu sisältö on heikkolaatuista, manipuloivaa tai roskaspämmiä, se voi johtaa rangaistuksiin (huonompi sijoitus tai pahimmillaan poistaminen hakemistosta) – ihan samalla tavalla kuin huono ihmisen kirjoittama sisältökin[21].

Käytännössä kyse on siitä, että Google haluaa estää hakutulosten manipuloinnin: jos joku pumppaa sivuston täyteen päätöntä AI-höttöä vain nostaakseen avainsanoja, Google leikkaa siivet.

Laadun ja E-E-A-T:n merkitys

Google on tuonut viestinnässään esiin, että laatu voittaa tuotantotavan[22].

Tämä on suora lainaus heidän ohjeistaan: pääasia on sisällön arvo käyttäjälle. Niin kauan kuin tuotat korkealaatuista sisältöä lukija mielessä, sinulla ei ole mitään pelättävää[23].

EEAT-periaatteet

Google jopa kannustaa läpinäkyvyyteen – voit halutessasi kertoa, että käytit tekoälyä apuna sisällön luonnissa, vaikkei se pakollista ole[24].

Ajatuksena on, että avoimuus voi lisätä luottamusta, mutta Google ei (ainakaan vielä) vaadi AI-luomisen ilmoittamista.

Keskeistä on siis pitää huoli Googlen laatukriteereistä. Nuo E-E-A-T-periaatteet mainittiin jo SEO-trendien yhteydessä, mutta kerrataan tässä Googlea ajatellen:

  • Experience (kokemus)
  • Expertise (asiantuntemus)
  • Authoritativeness (auktoriteetti)
  • Trustworthiness (luotettavuus).

Google haluaa nähdä, että sisältö on kirjoitettu kokemuksella (jos kerrot kahvinkeittimistä, olet ehkä itse käyttänyt niitä), asiantuntevasti (faktat kunnossa), auktoriteetilla (sivusto tai kirjoittaja tunnustetaan luotettavaksi lähteeksi) ja luotettavasti (ei vilppiä, virheet oikaistaan jne.).

AI-sisällön kohdalla E-E-A-T korostuu: pelkkä geneerinen jargoni ei pisteitä kerää, mutta jos hyödynnät tekoälyä ja lisäät siihen omaa asiantuntemustasi, ollaan hyvällä tiellä.

Google itse sanoi ohjeissaan: “Riippumatta siitä, miten sisältö tuotetaan, niiden jotka haluavat menestyä, tulisi tuottaa alkuperäistä, korkealaatuista, ihmiskeskeistä sisältöä, joka osoittaa E-E-A-T-ominaisuuksia.”[13].

Manipulaatio ja roskapostin rajat

On tärkeää ymmärtää Googlen huolenaiheet. He eivät pelkää niinkään tekoälyä sinänsä, vaan sitä, että tekoälyä käytettäisiin väärin hakutulosten manipulointiin.

Tämä on selkeästi kielletty: jos AI:n käyttö on vain kikkana pumpata avainsanoja tai massatuottaa merkityksetöntä sisältöä, Google niputtaa sen webspam-kategoriaan[22]. Aivan kuten vuosikymmen sitten ihmiset yrittivät huijata hakukonetta piilottamalla avainsanoja valkoisella fontilla valkoiselle taustalle (ja saivat bannit), nykyaikana vastaava temppu olisi suoltaa 100 AI-artikkelia päivässä toivoen, että joku niistä menee seulan läpi.

Ei mene, ainakaan pitkällä tähtäimellä – Google päivittää algoritmejaan yhä paremmiksi tällaisen tunnistamisessa, ja tuore ydinpäivitys 2024 osoitti, että massatuotettu arvoton sisältö pyritään kitkemään.

Google päivittää algoritmejaan

Mitä tämä tarkoittaa sinulle sisällöntuottajana tai markkinoijana?

Sitä, että laadunvalvonta on entistä tärkeämpää, jos käytät tekoälyä apurina. Tekoäly voi joskus hallusinoida (keksiä omiaan) tai tuottaa geneeristä täytesisältöä. Siksi ennen julkaisemista on syytä tarkistaa faktat, karsia turhat lauseet ja varmistaa, että teksti tuo jotain uutta tai hyödyllistä lukijalle.

Ethän halua, että sivustosi leimautuu höttötehtaaksi – silloin Google voi pudottaa sen sijoituksissa, vaikkei suoraan “rankaise AI:stä” vaan sisällön heikkoudesta.

Mitä SEO-asiantuntijat ja data sanovat?

Mikael da Costa ja kumppanit WP SEO AI:lla tutkailivat satoja asiakassivustojaan ja huomasivat, ettei yksikään saanut rangaistusta pelkästään AI-sisällön takia[25].

Tämä on rohkaiseva tieto: jos sisältö on asiallista, Google ei mielivaltaisesti pamauta sanktioita vain metodin perusteella. He tiivistivät Google-ohjeiden pääpointit:

  1. Laatu on ykkönen.
  2. Älä käytä tekoälyä hakutulosten manipulointiin.
  3. Ole läpinäkyvä jos haluat. Näiden noudattamisella heidän asiakkaansa välttyivät ongelmilta.

Toisaalta varoituskeissikin löytyy: alkuvuonna 2023 eräs verkkomedia julkaisi 100% AI-tuotettuja artikkeleita liukuhihnalta, ja niiden laatu osoittautui heikoksi (virheitä ja kökköä kieltä).

Google ei suoraan bänninyt sivustoa, mutta lukijat huomasivat tason laskun ja brändi kärsi. Joten maineellekin sillä on väliä – jos kävijät aavistavat sisällön olevan “robottikamaa” eivätkä luota siihen, he poistuvat. Silloin hakukonesignaalit (korkea bounce rate, lyhyt sivullaoloaika) kertovat algoritmille, ettei sivu ehkä vastaa tarpeeseen.

Entä Bing ja muut?

Bingin webmaster-ohjeissa ei ainakaan toistaiseksi ole erillistä kieltoa AI-sisällölle. Bing korostaa myös relevanttiutta ja tuoreutta.

Yksi mielenkiintoinen kehitys on, että Bingin oma tekoäly (Bing Chat) saattaa lähteistää antamiaan vastauksia sivustoilta. Eli jos sinulla on hyvä sisältö, Bingin AI-vastaus voi poimia siitä suoraan pätkiä (viitteellä).

Tämä on kaksiteräinen miekka: toisaalta se antaa kredittiä sinulle, toisaalta käyttäjä sai vastauksen lukematta koko artikkeliasi. Joka tapauksessa, ainoa tapa päästä tuollaisiin vastauksiin on olla se hyvä sisältö, ei huijata systeemiä.

Myös hakukoneiden ulkopuolella, esimerkiksi sosiaalisen median alustoilla tai tiedejulkaisuissa, on pohdittu tekoälytekstien havaitsemista. OpenAI:kin julkaisi aikoinaan AI Text Classifierin, mutta se paljastui epäluotettavaksi ja vedettiin pois.

Eli tällä hetkellä ainakaan julkisesti Googlella ei ole mitään vedenpitävää AI-detektoria, jolla se automaattisesti suodattaisi sisällöt. Siksi Google keskittyy tuloksiin (laatuun), ei prosessiin (kirjoittaja).

Tässä mielessä “ihmisen kosketus” sisällössä on melkein kuin laatuleima: jos teksti tuntuu siltä, että se on huolella mietitty ja hyödyllinen, niin käytännössä kukaan ei erottele, kirjoittiko sen tekoäly ehdotuksen pohjalta Maija Meikäläinen vai Maija ihan itse.

Käytännön vinkit AI-sisällön kanssa työskentelyyn

Jos hyödynnät tekoälykirjoittajia (kuten ChatGPT, Bard, jne.) sisällöntuotannossa, miten varmistat SEO-menestyksen?

Pidä ”ihminen silmukassa”

Käytä tekoälyä luonnosteluun, ideointiin tai toistorutiineihin (esim. tuotekuvausten perusrungot), mutta pidä aina ihminen mukana viimeistelyssä.

Ihminen tuo sen viimeisen silauksen, joka erottaa sisällön massasta – oli se parempi kieliopillinen hallinta, tyylitajun mukainen muokkaus tai vaistonvarainen ymmärrys yleisöstä.

Vahvista sisältöä omalla asiantuntijuudella

AI voi antaa perusfaktoja, mutta lisää joukkoon sellaista, mitä muualta ei saa – omia havaintojasi, yrityksesi dataa, paikallista näkökulmaa.

Tämä tekee sisällöstä uniikkia. Uniikkius = parempi mahdollisuus rankata. Muista: kuka tahansa voi generoida geneerisen “Top 10 vinkkiä säästämiseen” -artikkelin, mutta vain sinä voit kertoa tarinan, miten sinä oikeasti säästit 500 € kuussa.

Tarkkaile analytiikkaa

Jos huomaat, että jokin AI:n avustuksella tehty sivu suoriutuu huonommin (korkea poistumisprosentti, lyhyt lukuaika) verrattuna muihin, se voi kertoa laadun notkahduksesta. Käy teksti uudelleen läpi ja parantele – ehkä se oli liian kliininen tai unohti lukijan näkökulman. Data on ystävä, joka paljastaa, mikä resonoi ja mikä ei.

AI-sisällön SEO-menestysstrategiat

Älä unohda tavumerkkiä ja tyyliä

AI:lla on tapana tuottaa tietyllä lailla kaavamaisia rakenteita. Murra kaavaa tarkoituksella: lyhennä virkkeitä, lisää retorisia kysymyksiä, suomenna ilmaukset, jotka kuulostavat käännökseltä.

Esimerkiksi monesti näkee AI-tekstissä fraaseja tyyliin “tässä artikkelissa tarkastelemme…” – voihan niinkin sanoa, mutta elävämmäksi saat sanomalla vaikkapa “pureudutaanpa siihen, miten…”. Pienet muutokset tekevät tekstistä jo inhimillisemmän.

Seuraa keskustelua

SEO-ala on jatkuvassa muutoksessa, ja tekoäly on kuuma peruna. Liity vaikka alan Facebook-ryhmiin tai X:ssä seuraa aihetta #AISEO. Sieltä saa usein vihiä, jos jotain merkittävää ilmenee (kuten uusi suositus tai työkalu). Esimerkiksi, jos Google päivittää ohjeensa, SEO-yhteisö kyllä nostaa siitä metakan – ja sinä tiedät reagoida.

Loppujen lopuksi, Googlen viesti on melko rauhoittava: tekoäly on vain työkalu. Jos sitä käyttää fiksusti, siitä ei rankaista.

He jopa myöntävät, että itsekin käyttävät AI:ta tietyissä yhteyksissä (käännöspalveluissa, tunnistamaan synonyymejä hakukoneessa jne.).

Kuten tekoälyn eettisissä ohjeissa opiskelijoillekin sanotaan: “tekoälyä saa käyttää, mutta älä esitä sen tuotosta omana luomuksenasi ilman tarkistusta”[26].

Reilu peli ja terve kriittisyys kunniaan.


Tekoälytekstistä luonnollista – sekunneissa.