Voiko yhtä ja samaa tekstiä hyödyntää sekä blogissa, uutiskirjeessä että somessa? Voi – kunhan muokkaat sävyä ja tyyliä. Yhdestä sisällöstä saa moneksi pienillä viilauksilla eri kanavan vaatimuksiin.
Yksi teksti, monta mahdollisuutta
Oletko koskaan kirjoittanut loistavan blogitekstin ja miettinyt, miten saisit siitä enemmän irti? Et ole yksin.
Sisällöntuottajilla ja markkinoijilla on usein paine luoda jatkuvasti uutta materiaalia kaikkiin kanaviin – mutta fiksu tekijä kierrättää jo olemassa olevaa sisältöä. Yhdestä hyvin tehdystä tekstistä voidaan muokata versioita moneen eri tarkoitukseen.
Tässä on kyse ennen kaikkea ajan ja vaivan säästämisestä: sisällön uudelleenkäyttö on tehokas strategia, joka voi säästää aikaa ja resursseja sekä tuoda uutta elämää olemassa oleviin materiaaleihin.
Toisin sanoen, kun sinulla on timanttinen idea tai artikkeli, saat siitä 110% hyödyn irti jalostamalla sen eri yleisöille sopivaksi.
Mutta hetkonen – voiko sama viesti toimia kaikkialla?
Kyllä voi, kunhan ymmärrät kunkin kanavan erityispiirteet. Blogilukija jaksaa ehkä syventyä tarinaan, kun taas sähköpostin vastaanottaja arvostaa ytimekkyyttä. Some-seuraaja haluaa nopeasti koukuttavaa sisältöä kuvien kera, ja johtoryhmän lukema raportti vaatii tiivistä ja vakuuttavaa kieltä.
Punaisena lankana on säilyttää ydinsanoma samana, mutta mukauttaa esitystapa kanavan mukaan. Seuraavaksi pureudumme siihen, miten sävyä ja tyyliä säädetään erilaisiin formaatteihin ilman, että alkuperäisen sisällön henki katoaa.
Miksi sisältöä kannattaa uudelleenkäyttää?
Rehellisesti sanottuna uuden sisällön keksiminen jokaiseen tarkoitukseen on työlästä hommaa. On järkevää antaa parhaan materiaalin lentää useilla siivillä. Tutkimusten mukaan sisällön uudelleenkäyttö voi parantaa tuloksia jopa 75 % ilman, että tarvitaan vastaavaa lisäpanostusta[2].
Toisin sanoen saat kolmella neljäsosalla parempia tuloksia hyödyntämällä jo tehtyä työtä – kuulostaa melkein liian hyvältä, vai mitä? Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yksi blogikirjoitus voidaan pienen muokkauksen jälkeen julkaista uudelleen uutiskirjeen pääjuttuna tai pilkkoa some-postauksiksi.
Näin yksi luova ponnistus tuottaa useita lopputuotteita.
Lisäksi monikanavainen jakelu tukee eri yleisöjen tavoittamista. Kaikki potentiaaliset lukijasi eivät löydä blogiisi, mutta he saattavat avata sähköpostisi tai bongata LinkedIn-päivityksesi.
Uudelleenkäyttö auttaa siis myös parantamaan sisältösi näkyvyyttä eri yleisösegmenteissä. Samalla varmistat, että brändisi viesti pysyy yhdenmukaisena kanavasta riippumatta – jokainen lukija tunnistaa äänen ja ajatuksen samaksi, vaikka muoto vaihtuisi.
Sävyn ja tyylin muokkaaminen formaatin mukaan
1. Blogiartikkelista uutiskirjeeksi
Blogissa sävy voi olla jutusteleva, tarinallinenkin. Uutiskirjeessä taas kannattaa tiivistää. Lukija haluaa nopean hyödyn, ei välttämättä pitkiä pohdintoja. Voit ottaa blogin pääpointit ja muotoilla ne kirjeen muotoon suoraan lukijalle puhuttelevaksi.
Esimerkiksi yksityiskohtaiset taustoitukset voi korvata ytimekkäillä nostoilla.
Silti persoonallinen ääni – se sama “sinä”, joka blogissa puhui – on hyvä säilyttää myös sähköpostissa, jotta brändiääni säilyy yhtenäisenä.
2. Artikkelista somepäivitykseksi
Sosiaalisen median postaus vaatii iskuvoimaa heti alkuun. Someyleisö skannaa nopeasti ohi, jollei huomio kiinnity. Pitkää johdantoa ei ole varaa kirjoittaa.
Ota alkuperäisestä artikkelista yksi koukuttava lause tai ydinajatus ja aloita sillä. Käytä rennompaa, puhekielisempää sävyä tarvittaessa – somessa pienikin huumori tai tunteikkuus puree. Esimerkiksi asiantuntija-artikkelin “5 vinkkiä parempaan sisältöön” muuntuu somessa vaikka kysymyksiksi: “Tiesitkö nämä 5 kikkaa, joilla tekstistä tulee vetävämpää?” Lisää emoji tai visuaalinen elementti, jos se sopii brändillesi.
Muista, että somekieli voi olla hitusen epämuodollisempaa, kuitenkin brändin identiteetin rajoissa.
3. Raportista blogiin (tai toisinpäin)
Jos lähteenä on muodollinen raportti tai tutkimus, blogiversioon voit keventää kieltä ja kertoa enemmän tarinan kaarella.
Toisaalta blogitekstin tiivistäminen raportiksi tarkoittaa jargonin ja faktapitoisuuden lisäämistä ja fiilistelyn karsimista minimiin. Esimerkiksi opinnäytetyön pohjalta tehtyyn blogiin voi tuoda mukaan persoonallista otetta ja esimerkkejä arjesta.
Jos taas sinun pitää tehdä blogipostauksesta vakavahenkinen memo pomolle, suosi passiivimuotoja ja neutraalia sävyä – varmistat, että teksti kuulostaa asialliselta ja luotettavalta.
4. Samasta tekstistä moneen kieleen
Moni suomalainenkin sisältötekijä työskentelee kaksikielisessä ympäristössä. On eri asia kirjoittaa englanniksi globaalia yleisöä varten kuin suomeksi kotimaisille asiakkaille. Käännös ei ole ainoa huomio – myös kulttuuriset viittaukset ja sanonnat on mietittävä uusiksi.
Esimerkiksi suomalaiselle yleisölle “ei mennä asioiden edelle” toimii hyvin, kun taas käännettynä se saattaa tarvita toisen ilmauksen.
Tässä kohtaa inhimillinen viilaus on arvokasta, jotta teksti tuntuu kohdekielen lukijoista luonnolliselta. (Tässä auttaa myös tekstin “humanisointi”-työkalu, johon palaamme kohta.)
Vinkkejä onnistuneeseen sisällön kierrätykseen
Vältä copy-paste-ansaa.
Pelkkä saman tekstin uudelleen julkaiseminen ilman muokkausta ei yleensä toimi – eikä ole suositeltavaakaan hakukonenäkyvyyden kannalta. Mukauta aina ainakin otsikko, intro ja esitystapa. Näin vältyt toistolta ja pidät sisällön tuoreena jokaisessa kanavassa.
Tunne yleisösi
Mieti, kuka teksin lukee kussakin kanavassa. LinkedIn-yleisö saattaa koostua alan kollegoista, joille terminologia on ok, kun taas Instagramissa lukija voi olla potentiaalinen asiakas alkutaipaleella.
Äänensävy kannattaa hienosäätää kohderyhmän mukaan: on eri asia sinutella someseuraajaa kuin kirjoittaa teitittelevä sävy asiakasviestiin. Samalla sisältö pysyy brändiuskollisena, kun määrittelet etukäteen tietyn “persoonallisuuden”, joka välittyy kanavasta toiseen.
Kokeile uusia formaatteja
Uudelleenkäyttö ei rajoitu vain tekstistä tekstiin -muokkauksiin. Voit tehdä suositusta blogistasi esimerkiksi lyhyen videon, podcast-jakson tai infografiikan.
Kaikilla meillä on eri tapoja omaksua tietoa: yksi tykkää kuunnella, toinen katsella. Kun jaat saman ydinsisällön eri muodossa, tavoitat laajemman yleisön.
Esimerkiksi sisältömarkkinoija “Marja” voisi kirjoitetun oppaan lisäksi nauhoittaa siitä 5 minuutin podcastin pähkinänkuoressa. Näin yksi sisältö elää monessa mediassa.
Pidä punainen lanka – ja brändiääni – ehjänä
Tärkein ohjenuora on varmistaa, että vaikka tyyli muuntuu, viesti ja arvot pysyvät samoina. Jokaisen version takana pitää kuulua ikään kuin sama ääni: se brändin persoona tai kirjoittajan tyyli, josta lukija tunnistaa tekijän. Tämä rakentaa luottamusta ja tunnistettavuutta.
Tutkimuksissa on havaittu, että johdonmukainen brändi-äänensävy voi kasvattaa tuloja jopa 23 %[3] – ihmiset tunnistavat ja luottavat yhtenäiseen viestintään. Eli vaikka käytät sisältöä ristiin eri kanavissa, älä vaihda persoonaa lennossa.
Ole mieluummin se sama tyyppi, mutta eri asussa tilanteen mukaan.
Työkaluja ja apua sävyn säätöön
Sisällön uudelleenkäytössä on myös sallittua hyödyntää teknologiaa apuna. Jos sinulla on tekoälyn tuottama raakaversio tekstistä, voit käyttää siihen erikoistunutta humanizer.fi-työkalua muokataksesi sävyä ihmisläheisemmäksi.
Tekoäly tuottaa usein hieman geneeristä tekstiä, joka kaipaa pientä inhimillistä kosketusta – vähän kuin valmis puku, jota räätälöidään istuvaksi.
Humanizer.fi-työkalun avulla voit syöttää vaikkapa blogitekstisi ja valita, että haluat siitä rennomman some-tyylisen version tai tiukemman asiallisävyisen version raporttia varten. Työkalu ehdottaa muokkauksia kieleen ja rytmiin, mutta sinä olet yhä kuskin paikalla: päätät, mitkä muutokset sopivat juuri sinun ääneesi.
Lopulta kyse on luovuudesta ja uskalluksesta kokeilla. Yksi teksti voi kantaa pitkälle, kun uskallat soveltaa. Samalla kehität kirjoitustaitoasi – opit, miten eri yleisöt reagoivat eri tyyleihin. Se, mikä toimii LinkedInissä, ei välttämättä toimi TikTokissa, ja päinvastoin.
Kuuntele siis yleisöäsi: seuraa analytiikasta, luetaanko uutiskirjettä enemmän kun muutit otsikointia, tai saiko somepostaus enemmän tykkäyksiä kun lisäsit mukaan persoonallisen anekdootin. Iteroi ja viilaa.
Yhteenvetona
Älä pelkää kierrättää hyvää sisältöä – anna jokaiselle tekstillesi useampi elämä. Kun mukautat sävyn ja tyylin fiksusti kanavan mukaan, pidät lukijan kiinnostuksen, brändisi äänen tunnistettavana ja säästät itse hermoja (ja aikaa).
Ja jos homma tuntuu työläältä, muista että teknologia, kuten tekstin humanisointi, on olemassa auttaakseen.
Tuloksena on monistettu mutta silti inhimillinen sisältö, joka tuntuu tuoreelta jokaisessa julkaisupaikassa. Nyt vain rohkeasti kokeilemaan – ehkä seuraava hittiblogisi syntyykin vanhan tekstisi uudesta muodosta!


